Z jakiego drewna robi się djembe?

/ / Z jakiego drewna robi się djembe?
Drewno Pisownia i synonimy Gęstość Twardość drewna Color
LenkeLenge, Lengue, Lingue, Linke, Doussie0.8g/cm³ 7.7 (średnie)czerwony
DjallaDjala, Diala, Jala, Acajou, Acajou d’Afrique, Acajou du Senegal, African Mahogany, Bois Rouge0.8g/cm³5.9 (średnie)czerwony
GeleGuele, Vene, Bele, Celen, Iron Wood, NumuYiri, Bois du Forgeron0.9g/cm³8.0 (twarde)czerwony
GueniGoueni, Gouenou, Gonee, Guin, Goni, Keno, M’gouin, Nbeng, Beng, Harre, Hare, Hari, Kare, Kari, Khari, Khadi, Balafon Wood0.9g/cm³9.5 (twarde)brązowy
DuguraDougoura, Dimba, Dimb, Demb, Dim, Dougi, Doukie, Duki, Bush Mango0.85g/cm³6.7 (średnie)brązowy
IrokoSine, Odum, Kambala, Mvulu, African Oak, Chen d’Afrique0.6g/cm³4.1(miękkie)brązowy
MelinaBumu, Bois Blanc, Kattupa, Whitewood0.5g/cm³2.4(bardzo miękkie)biały
BeteAprono, Mansonia, African Black Walnut0.6g/cm³3.8(miękkie)brązowy
TweneboaBon, Ebe, Ebois, West African Cordia0.5g/cm³1.3 (bardzo miękkie)biały

Czerwone drewno

Lenke (Afzelia africana)

Nazywane też Doussi.

Lenke jest najbardziej cenionym ze wszystkich drzew na djembe. Nie dlatego, że koniecznie brzmi lepiej niż inne, ale dlatego, że ma mieć duchowe właściwości, które czynią go lepszym. Lenke ma kolor od czerwono-brązowego do pomarańczowego i jest jednym z częściej używanych gatunków djembów.

Djalla (Khaya senegalensis)

Nazywane też: Acajou, African mahogany, Bois Rouge.

Djalla nie jest tak twarde i gęste jak Lenke, ale wciąż znajduje się na wysokim końcu skali twardości. Popularnym synonimem tego drewna jest Acajou. Jednak w zależności od regionu inny gatunek, Khaya ivorensis, jest również nazywany Acajou, ale drewno to ma bardzo różne właściwości. Podczas gdy to pierwsze tworzy wyjątkowe drewno djembe, drugie jest dość lekkie i miękkie i nie nadaje się szczególnie do djembe.

Jeśli kupisz bęben Acajou, spróbuj upewnić się, że otrzymujesz właściwy gatunek. Ustalenie, z jaką wersją masz do czynienia, jest łatwe. Gęstość właściwego Acajou jest mniej więcej taka sama, jak u Lenke. Jeśli masz korpus o podobnej wielkości i grubości wykonane z Lenke i Acajou, powinny mieć bardzo podobną wagę. Natomiast niewłaściwe Acajou będzie około 25% lżejsze niż Lenke. Ponadto nie powinieneś być w stanie zrobić żadnych widocznych wgnieceń w drewnie paznokciem. Jeśli możesz, prawdopodobnie masz miękką wersję Acajou.

Gele (Prosopis africana)

Nazywane też Numu Yiri (Malinke, Bamana), Bois du Forgeron, Vene, Bele, Celen, Iron wood.

Gele to twarde i ciężkie drewno, ustępujące pod względem twardości i gęstości jedynie Gueni. Jest często używany jako synonim Djalla, ale w rzeczywistości jest to odrębny gatunek. Rzadko można znaleźć djembe wykonane z Gele, ponieważ ilość tego gatunku drzewa znacznie zmniejsza się w całej Afryce Zachodniej. Ponadto rzeźbiarze nie lubią drewna, ponieważ trudno go wyrzeźbić i szybko tępi się narzędzia. Nazwy Numu Yiri (Malinke i Bamana) oraz Bois du Forgeron (francuski) oznaczają „drewno kowali”.

Brązowe drewno

Gueni (Pterocarpus erinaceus)

Znane też jako Keno, M’gouin (Malinke), Harre, Khadi (Susu), Balafon wood.

Gueni ma kolor od jasnobrązowego do ciemnobrązowego. Jest to najgęstszy i najtwardszy ze wszystkich tradycyjnych gatunków drewna. W ostatnich latach zastąpiło Lenke jako najczęściej używane drewno djembe. Możesz zobaczyć Gueni określane jako drewno balafonowe, ponieważ jest używane do tworzenia kluczy tego instrumentu.

Liście gueni są poszukiwane jako pasza dla zwierząt, ponieważ mają wysoką zawartość białka. Wszystkie części drzewa są wykorzystywane do celów leczniczych, takich jak obniżenie gorączki i leczenie czerwonki. Kora jest wędzona w fajce jako środek na kaszel, a żywicy można użyć do farbowania ubrań na ciemnofioletowy kolor.

Dugura (Cordyla africana)

Inne nazwy to Dimba (Wolof), Douki (Fula), Bush Mango

Dugura rośnie w Senegalu, Burkina Faso, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Mali. Ma podobną gęstość jak Lenke, ale jest trochę bardziej miękki.

Iroko (Milicia excelsa)

Znany również jako Sine (Malinke), Odum, Kambala, African Oak, Chen d’Afrique.

Iroko to najlżejszy i najdelikatniejszy z tradycyjnych rodzai drewna na djembe. Iroko jest używane głównie do djembe produkowanych w Burkina Faso i Wybrzeżu Kości Słoniowej.

Nietradycyjne afrykańskie drewno

Coraz częściej djembe są produkowane poza tradycyjnymi krajami Senegalu, Gambii, Mali, Gwinei, Wybrzeża Kości Słoniowej i Burkina Faso. W szczególności duża liczba djembe jest produkowana w Ghanie, Nigerii i RPA. Tam pozyskanie tradycyjnych gatunków drewna jest trudne lub niemożliwe, dlatego dostawcy zwrócili się ku alternatywnym gatunkom.

Niestety, alternatywy są gorsze pod względem dźwięku ze względu na ich mniejszą gęstość i twardość. Djembe wykonane z tego drewna będą brzmiały dobrze i mogą być dobrą alternatywą, jeśli masz ograniczony budżet. Należy jednak pamiętać, że nigdy nie będą brzmiały jak prawdziwe i że jeśli poważnie myślisz o graniu, prawdopodobnie zamienisz na tradycyjny korpus w późniejszym czasie.

Melina (Bombax costatum)

Bumu, Bois Blanc, Kattupa, Whitewood

Melina występuje w wielu krajach Afryki Zachodniej, a także w Ghanie, Togo i Nigerii. Ma niską gęstość i jest bardzo miękki, dzięki czemu jest gorszy od drewna djembe. Jednak Melina jest często używana do bębnów dun dun i krinów, do których dobrze się nadaje.

Bete (Mansonia altissima)

Aprono, Mansonia, African Black Walnut

Bete rośnie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, Beninie, Ghanie, Kamerunie, Nigerii i Togo i czasami jest używane jako drewno djembe. Pod względem przydatności jest na granicy, o tej samej gęstości co Iroko, ale bardziej miękkim.

Tweneboa (Cordia platythyrsa)

Bon, Ebe, Ebois, West African Cordia

Tweneboa rośnie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, Liberii, Sierra Leone, Ghanie i Kamerunie. Jest prawie biały i niezwykle miękki, prawie gąbczasty w teksturze.

Te właściwości sprawiają, że słabo nadaje się do djembe. Mimo to jest to popularne drewno do produkcji djembe w Ghanie. Ze względu na małą gęstość i twardość djembe wykonane z tego drewna mają zazwyczaj bardzo grube ściany. (Drewno musi być grubsze, aby uniknąć zapadnięcia się podczas napinania bębna).

Nietradycyjne i nieafrykańskie drewno

Większość djembe tworzonych poza Afryką Zachodnią pochodzi z Indonezji. Niemal nieuchronnie są one wykonane z plantacji teaku lub mahoniu. Jakość produkcji jest bardzo zróżnicowana, od doskonałej do bardzo słabej. Dobrze wykonane indonezyjskie djembe może być dobrym rozwiązaniem, jeśli masz ograniczony budżet. Jednak jeśli chodzi o nietradycyjne afrykańskie drewno, indonezyjskie alternatywy nigdy nie brzmią tak jak prawdziwe.

Różni producenci perkusji na całym świecie eksperymentują z różnymi lokalnymi rodzajami drewna, czasami z niesamowitymi wynikami. Dlatego nie odrzucaj bębna tylko dlatego, że jest wykonany z nietradycyjnego drewna. Djembe o odpowiednich proporcjach będzie brzmiało dobrze, pod warunkiem, że drewno ma podobne właściwości do tradycyjnego drewna.

Wybór drewna na djembe

Na wybór drewna wpływa wiele czynników.

Twardość i dźwięk

Dźwięk djembe jest częściowo związany z twardością i gęstością drewna. Pod względem twardości, od twardego do miękkiego, tradycyjne drewno można ułożyć w następujący sposób:

  • Gueni,
  • Gele,
  • Lenke,
  • Dugura,
  • Djalla,
  • Iroko

Spośród nich Gueni i Gele można nazwać twardymi, Lenke, Dugura i Djalla średnimi i Iroko miękkimim. (Są to terminy względne – wszystkie są klasyfikowane jako drewno liściaste).

Gęstość jest ściśle skorelowana z twardością, więc waga tego drewna jest ściśle związana z tą samą kolejnością. Zauważ, że jeśli przeanalizujesz dane dotyczące gęstości i twardości gatunków drewna, podają one tylko średnią, a różne źródła nie zgadzają się z rzeczywistymi danymi. Ponadto warunki wzrostu drzewa, wiek, w którym zostało ścięte, a także to, z której części drzewa bęben został wycięty, zmieniają te wartości aż o 15% w obu kierunkach, więc powyższa skala jest tylko wskazówką.

Twarda próbka Djalla może być twardsza niż miękka próbka Lenke.

Twardość drewna wpływa na brzmienie djembe. Ogólnie rzecz biorąc, twardsze drewno (Gueni i Gele) ma tendencję do tworzenia bębnów, które mają jasny dźwięk z dłuższym wybrzmiewaniem. Djembe wykonane z tego drewna (wszystkie inne czynniki są równe) będą miały głośne ostre uderzenia z bogatym spektrum alikwotów. Jednocześnie dźwięki nie będą tak mocne i ciemne, jak w przypadku bębna wykonanego z bardziej miękkiego drewna.

Miękkie drewno (Iroko) ma odwrotną charakterystykę dźwięku: uderzenia nie osiągają takiej ostrości i odwzorowania jak twardsze drewno, ale tony są zwykle pełne i bogate. Ogólnie rzecz biorąc, djembe Iroko brzmią „cieplej” i „sucho” niż ich twarde odpowiedniki.

Nic dziwnego, że Lenke, Dugura i Djalla znajdują się gdzieś pomiędzy. Rodzaj drewna nie ma wpływu na bas w djembe. Dźwięki basowe są zbyt niskie, aby mieć znaczną część widma alikwotowego, które zmienia się wraz z twardością, a częstotliwość basów jest określana tylko przez rozmiar i kształt bębna. (Strojenie nie wpływa na wysokość basów).

Waga bębna djembe

Często pomijana jest waga bębna. Djembe wykonane z Gueni waży prawie dwa razy więcej niż djembe wykonane z Iroko (zakładając jednakowy rozmiar, proporcje i grubość ścianki). Jeśli grasz na siedząco, waga nie jest głównym czynnikiem. Ale nie zapominaj, że często będziesz musiał nosić swój bęben. W zależności od wielkości i rodzaju drewna djembe może ważyć od 8 kg (18 funtów) do 15 kg (33 funtów). Waga ma znaczenie nie tylko, jeśli chodzi o noszenie bębna, ale także podczas występów, w których możesz grać na stojąco. (Godzina występu z bębnem 15 kg jest o wiele bardziej wymagająca niż ta sama wydajność z bębnem 10 kg).

Powinieneś dopasować swój bęben do swojej sylwetki. Dobra waga do gry na stojąco to 10-11kg. Jest wystarczająco ciężki, aby utrzymać bęben na miejscu podczas gry, ale wystarczająco lekki, aby Cię nie męczyć. Zwróć uwagę, że zbyt lekkie bębny są trudne do gry na stojąco, ponieważ mają tendencję do zbytniego poruszania się podczas uderzania. (To kolejny powód, dla którego jasne, nietradycyjne drewno, takie jak Tweneboa, słabo nadaje się do djembe.)

Drewno twardzielowe i drewno bielaste

Drzewo ma dwa różne rodzaje drewna. Drawno twardzielowe (twardziel) tworzy środek pnia i już nie żyje. Niesie ciężar drzewa i zapewnia integralność strukturalną. Drewno bielaste (biel) tworzy zewnętrzną warstwę pnia i przenosi składniki odżywcze. W miarę wzrostu drzewa biel w pobliżu środka obumiera i stopniowo staje się twardzielem.

Biel jest bardziej miękka niż twardziel, ma mniejszą gęstość i wyższą wilgotność, więc nie jest tak wytrzymała jak twardziel. W djembe biel można rozpoznać po jaśniejszych plamach w najszerszej części korpusu.

Najbardziej cenione korpusy są wykonane w całości z twardzieli. Jednak wiele korpusów ma trochę bieli na klielichu. Jej obecność nie jest wadą i może wyglądać bardzo atrakcyjnie, dodając zainteresowania wyglądowi korpusu. Jeśli masz korpus z łatami bieli, te plamy będą znajdować się w górnej części kielicha, w jej najszerszej części. Sprawdź szerokość i głębokość łat i spójrz na wnętrze korpusu bebna. Kawałek bieli na zewnątrz może być znacznie mniejszy od wewnątrz lub w ogóle nie sięgać do wewnątrz, w takim przypadku nie ma to znaczenia. Jeśli biel rozciąga się na całej szerokości skorupy do wewnątrz, łata o szerokości i głębokości około 20 cm również nie stanowi problemu.

Należy jednak zachować ostrożność, jeśli duża część kielicha to biel, która rozciąga się na całą grubość kielicha. Może to mieć wpływ na integralność strukturalną, zwłaszcza w przypadku korpusów cienkościennych. Przez wiele lat w kielichach muszlach mogą pojawić się pęknięcia w bieli, a w skrajnych przypadkach kielich może ostatecznie zapaść się pod wpływem naprężenia.

Sprawdź, czy biel nie jest uszkodzona przez korniki. Wiele gatunków preferuje bardziej miękki biel od twardszej twardzieli, więc jakiekolwiek uszkodzenia są bardziej prawdopodobne w częściach bieli.

Jak naprawdę ważne jest drewno?

Chociaż rodzaj drewna ma wpływ na dźwięk, istnieją również inne czynniki. Należą do nich rodzaj i grubość skóry, strojenie, kształt i proporcje oraz technika gry. Wszystko to oznacza, że ​​przy wyborze bębna to chyba najmniej ważne kryterium wyboru jest drewno. W porównaniu z wszystkimi innymi czynnikami, wybór drewna prawdopodobnie nie więcej niż 10% wpływa na ogólną jakość dźwięku (przy założeniu, że bęben jest wykonany z odpowiedniego drewna). To prawda, że ​​gatunek drewna ma wpływ na dźwięk, ale jest on subtelny i łatwo przytłumiony przez inne czynniki.

Najważniejsze jest to, czy bęben „przemawia” do Ciebie. Wielu grających mówi o tym, jak przyciągnął ich do konkretnego bębna i „zakochał się” w tym bębnie. Możesz też polubić określony styl rzeźbienia lub dać się oczarować szczególnie efektownemu rysunkowi słojów. Nie ignorujcie takich wrażeń przy dokonywaniu wyboru. Ważne jest, abyś lubił swój bęben i był z niego zadowolony.

Jeśli to możliwe, kup bęben wykonany z jednego z tradycyjnych gatunków drewna lub innego drewna o podobnej gęstości i twardości. To, czy ten bęben jest zrobiony z Gueni, czy Lenke, naprawdę ma niewielkie znaczenie. Zamiast tego wybieraj uszami i sercem, a prawdopodobnie będziesz zadowolony ze swojego wyboru.